PRINCIPES MORTALES, RES PUBLICA AETERNA
Přední mužové (představitelé státu) jsou smrtelní, stát je však věčný "Co tím chtěl (autor) říci?" Smysl: zájem státu je přednější, vyšší než zájem a životy lidí, byť vládnoucích. Podle Tacita (Letopisy 3,6) vyjádřil tuto myšlenku císař Tiberius v provolání k římskému lidu, který byl rozrušen náhlou smrtí Germanika (Augustův nevlastní syn) a pobouřen tím, jak malé pocty mu byly posmrtně prokázány.
Výklad Kantova díla K věčnému míru
1.) Nechť žádné rozhodnutí o míru není platné, obsahuje-li výhradu, která může znamenat budoucí válku.
Kant argumentuje tím, že by nešlo o skutečný mír, nýbrž o pouhé přerušení války, nepřátelství.
2.) Stát nesmí získat žádný jiný samostatný stát (ať už malý nebo velký) děděním, výměnou, koupí nebo darem.”
Stát není, na rozdíl od půdy, na které leží, majetkem, ale je to společenství lidí, které nikdo jiný, kromě samotného státu, nemůže ovládat, ani mu rozkazovat.
3.) Stálé armády se mají postupně úplně zrušit.
Podle Kanta jsou stálé armády zdrojem všech válek. Ohrožují jiné státy svou připraveností k válce. Ostatní státy jsou pak nuceny se předhánět v počtu ozbrojenců, který se zdá být nekonečným.
Kant také kritizuje degradaci člověka na pouhý nástroj určený k zabíjení (a případně k zabití), což se neslučuje s lidskými právy v nás samotných.
4.) Ve spojení s vnějšími věcmi státu nebude uzavřen žádný státní dluh.
Úvěrový systém, pokud je využíván mocnostmi jako nástroj agrese proti ostatním, ukazuje sílu peněz v té nejhorší podobě. Tato možnost lehce vést válku, spojená u vládců s náklonností k ní, je velikou překážkou věčnému míru. Zahraniční dluhy by měly být tím spíše zakázány, protože nakonec nevyhnutelný státní bankrot musí nutně dalším státům způsobit škody, což by pro ně bylo veřejnou újmou.
5. Žádný stát nebude násilím zasahovat do zřízení a vlády jiného státu.
Takovýto zásah by byl zřejmým zločinem a učinil by autonomie všech ostatních států nejistými.
6.) Žádný stát by neměl ve válce s jiným státem povolit takové projevy nepřátelství, které znemožní vzájemnou důvěru v budoucím míru. Takovými projevy jsou: osnování úkladných vražd, travičství, porušování dohod, podněcování pro velezradu.
To jsou podle Kanta nečestné válečné úskoky. Ve válce musí zůstat ještě určitá důvěra v nepřítelovo smýšlení, protože jinak by nebylo možné uzavřít mír a nepřátelství by vyústilo ve vyhlazovací válku.
Články k věčnému míru mezi státy
Druhou část Kantova díla tvoří tři články. První pojednává o typu zřízení, které je jediné možné pro ustavení věčného míru. Druhý článek vysvětluje pojetí mezinárodního práva, založeného na federalismu svobodných států. Poslední, třetí, článek se týká mezinárodního občanského práva.
1.) Občanské zřízení každého státu má být republikánské.
Jak Immanuel Kant uvedl ve 2. předběžném článku, stát je společenstvím lidí, které nikdo jiný, kromě samotného státu, nemůže ovládat, ani mu rozkazovat. Podle současné terminologie se tedy jedná o demokratickou vládu, Kant ovšem pro definici demokracie nejspíše vychází z Platónova a Aristotelova záporného náhledu, proto pochopitelně demokracii jako “vládu lůzy” odmítl. Namísto pojmu demokracie tedy používá termín “Republikanismus.”
Republikánské zřízení založil na třech principech. Principu svobody pro všechny členy společnosti; principu závislosti všech na jednotné ústavě; principu rovnosti před zákonem.
Klasifikuje stát ze dvou hledisek. První hledisko je podle počtu lidí zastávajících vládnoucí post – autokracie – jeden, aristokracie – více, demokracie – všichni. Druhé hledisko se zaměřuje na druh vlády – republikánskou nebo despotickou. Republikánskou vládu definuje podle rozdělení výkonné a zákonodárné moci na dvě nezávislé části, zatímco u despocie jsou tyto dvě moci pohromadě.
V republikánském zřízení se o účasti či neúčasti státu ve válce rozhoduje s ohledem na mínění (souhlas či nesouhlas) občanů. Svobodní občané v republikánském zřízení se budou velmi rozmýšlet, zda se budou angažovat v tak nebezpečném konfliktu, jako je válka, uváží-li všechny válečné útrapy které by museli podstoupit.
2) Právo národa se má zakládat na federalismu svobodných států.
Národy lze posuzovat jako jednotlivé lidi, kdy se ve svém přirozeném stavu omezují už tím, že existují vedle sebe, a z nichž každý může a měl by žádat od druhého, aby spolu kvůli bezpečnosti vytvořili zřízení podobné občanskému, kde každému je možno zaručit jeho právo. Následovalo by odstoupení států od bezzákonné svobody a vytvoření jednoho “státu národů”, který by později ve spojení s myšlenkou mírového svazu, zahrnoval všechny národy světa.
Mírovým svazem by byl nazván zvláštní svaz, který by byl vytvořen pro zabezpečení mírového stavu. Mírový svaz by se lišil od mírové smlouvy tím, že by měl trvale odstranit všechny války, zatímco mírová smlouva se snaží ukončit jen jedinou válku.
Tento svaz by se nezaměřoval na získávání moci, ale na udržení a zachování svobody každého státu bez toho, aby se musel podrobit veřejným zákonům a jejich nátlaku.
Počátek tohoto mírového stavu Kant spatřoval ve velkém a osvíceném národu, který vytvoří republiku, jenž bude tíhnout k světovému míru. Tato republika pak vytvoří základ - střed federace pro připojení států stejného (mírového) smýšlení a zajistí tak mírový stav států a možnost dalšího rozšíření díky dalšímu připojování států.
3) Světoobčanské právo bude omezeno podmínkami všeobecné pohostinnosti.
Žádný jedinec nemá větší právo být na určitém místě na světě než jiný člověk. Cizinec má právo, aby druhý vůči němu nebyl nepřátelský kvůli tomu, že vkročil na jeho půdu, za předpokladu, že se chová mírumilovně.
Každý může uplatňovat návštěvní právo, které opravňuje všechny lidi k tomu, aby přišli do společnosti a to na základě práva společného vlastnictví zemského povrchu, na němž se lidé, jakožto na kouli, nemohou donekonečna rozptylovat, ale musí se strpět vzájemně vedle sebe.
Tato myšlenka světoobčanského práva je nutným doplňkem nepsaného zákoníku politického a mezinárodního práva, které se přetváří ve všeobecné lidské právo.
Touto myšlenkou světoobčanského práva Kant podmínil cestu k věčnému míru.
První dodatek k záruce věčného míru
V této části svého spisu označuje samu “velkou umělkyni přírodu” za záruku věčného míru. Její mechanický proces viditelně ukazuje úmyslný plán, jehož výsledkem je svornost mezi lidmi i proti jejich vůli. Příroda si sama přizpůsobila svět a dala tak sama vzniknout základům pro vznik a vývoj věčného míru. Kant toto přizpůsobení rozčlenil na tři části: postarala se, aby lidé mohli žít v místech, která osídlili; pomocí válek je rozehnala všemi směry, aby osídlili i ty nejnehostinější oblasti; díky stejným (válečným) příčinám je donutila vstoupit do více či méně zákonných vztahů.
Mírový stav není pro Kanta přirozeným stavem. Tím je pro něj spíše válka, nejen jako otevřený konflikt, ale i jako pouhá hrozba válečného aktu. I s přihlédnutím k výše uvedenému Kant dospívá k přesvědčení, že věčný mír je nejen možný, ale i trvalý.
Z tohoto filozofického spisu vychází jedna z koncepcí charakterizující řád v mezinárodní politice. Státy jsou původně v přirozeném neprávním stavu, který je stavem válečným, proto je nutné na základě smlouvy vytvořit svaz národů, který bude založen na principu federalismu jednotlivých států, a tím hájit mír a právní stav.
Immanuel Kant se narodil roku 1724 ve městě Konigsberg, ve Východním Prusku. Jeho otec vyráběl postroje, rodina tedy žila jen ze skromných prostředků. Luteránský pastor byl přesvědčen, že v mladém Immanuelovi objevil talent, a zařídil, aby Kantovi bylo dopřáno důkladné a úplné vzdělání na pověstném místním gymnáziu, které by jinak bylo nad skromné prostředky jeho rodičů. Étosem této školy byla upřímná oddanost Lutheranismu.
Kant již brzy ve svém mládí velice trpěl předčasnou ztrátou svého otce i matky. Také trpěl svojí tělesnou vadou, stejně jako tím, že je znatelně malého vzrůstu.
Navzdory těmto překážkám však měl mladý Immanuel Kant široký okruh přátel a obdivovatelů, které získal díky své vrozené slušnosti a silné schopnosti konverzace.
Immanuel Kant – stává se učitelem.
Ve svých šestnácti letech Kant vstoupil na místní univerzitu, kterou o nějakých šest let později úspěšně dokončil. Následně si po několik let vydělával na skromné živobytí jako domácí učitel, až do té doby, kdy se jeho finanční vyhlídky mírně zlepšily, a to díky nezaplacenému univerzitnímu učení, které s sebou přineslo více příležitostí k vyučování soukromému.
Kant začal získávat pověst dobrého učitele, a dokonce mu byla ostatními univerzitami nabízena zaměstnání. Ve svých čtyřiceti letech byl Kant velice potěšený, neboť mu bylo nabídnuto profesorské místo v jeho rodném Konigsbergu. Kantova dřívější práce zahrnovala především oblasti matematiky a dynamiky. Jeho nové jmenování však bylo zaměřené na metafyziku a logiku.
Kant byl velice populární jako názorný lektor, a to natolik, že pro studenty bylo nezbytné být na lekci třeba i o hodinu dříve proto, aby si mohli být jistí, že budou mít volné místo. Takový byl o jeho přednášky zájem !
Immanuel Kant – publikuje svá slavná díla.
Když byl Kant ve své profesorské pozici nějakých 12 let, začala se v tisku objevovat Kantova slavná filozofická publikace. V roce 1781, když už Kantovi bylo téměř 60 let, objevilo se jeho dílo
„Kritika čistého rozumu“.
„Kritika čistého rozumu“, jeho následující dílo z roku 1788 „Kritika praktického rozumu“ a konečně jeho další práce z roku 1790 „Kritika soudnosti“ měly opravdu nesmírný dopad na filozofický a intelektuální život Evropy a světa.
Immanuel Kant – na konci života.
Jako lektor zůstal Kant aktivní až do roku 1796, během jeho posledního roku se jeho jasná a živá mysl stala melancholickou a zastřenou. V únoru roku 1804 Immanuel Kant ve svém rodném městě zemřel. Jeho ostatky byly pohřbené za velkého obřadu a za přítomnosti lidí z mnoha částí Německa.
V roce 1881 byl jeho hrob zrekonstruovaný a jeho ostatky byly v roce 1924 znovu pohřbené v impozantnějším nově postaveném přístavku katedrály.
Po druhé světové válce upadlo Východní Prusko za „železnou oponu“. To pravděpodobně v roce 1950 přispělo k vandalskému a ničivému otevření a vyprázdnění Kantova sarkofágu.
Zdroj a literatura: Lexikon historie Immanuel Kant: Perpetual peace: a philosophical sketch, In Vasquez, J. (ed.): Classics of international relations, New Jersey, Prentice-Hall, 1996 Seminární práce Mezinárodní vztahy a evropská studia – Politologie www.celysvet.cz/kant Doporučená literatura: prof. MUDr Koukolík, DrSc Vzpoura deprivantů články i přednášky
Vážná i zábavná magazínová stránka o přátelství i hlouposti o demokracii a řecké filosofii. Když mluvíme o komunistické totalitní minulosti, často ji zkratkovitě charakterizujeme jako dobu, kdy byly fronty na banány a nesmělo se cestovat. Domnívám se, že to rozhodně nebylo na tom režimu to nejhorší. On nás zmrzačil daleko hlouběji a rafinovaněji. Jak?
ŠTÍTKY TO NAJDOU - MENU: Jak na to?
1968
Afrika
Agrese
Amerika
AMICUS RES
Amy McDonald
Andrea Bocelli
Anna Kurnikova
Anna Netrebko
Anne Sophie Mutter
Architektura
Atavismus
Auto
Autobusy
Automobily
Autosalon
Ave Maria
Až na dno
BabyBox
Bajka o mravenci a cikádě
Básník zpěvák a genius doby
Bazilišek
Beatles
Beethoven
Bez černý
Bez domova
Bloggeři
Blondie
Bolest
Bon Jovi
BonaFides
Bonnie Tyler
Borůvky
Boží Muka
Bradley
Breakfast
Bubáci
Budějovická
Bylinky
Celtic Woman
Centrum
Cestovníci
CICERO
Cicero O stáří
Civilizace
Coffee
Cyklistika
Čaj
Čáp bílý
Čáp přináší štěstí
Čas pomoci
Čas říci sbohem
Čerti
Česká písnička
Český prezident
česneková pomazánka s vejcem
Čokoláda
Déjá vu
Dejvice
Děti
Dětská moudrost
Dobytčí trh
Domácí chléb
Domov
Doprava
Dragoon Ride
Drozd zpěvný
Dům
Duše
Dýmka
EMO
Emoce a úžas
Eric Clapton
Erin Mc Carley
Etické principy
Evergreen
Evropa
Exekutor v Česku
Facebook
Farmářské trhy
Fauna
Forum 2000
Fotografie
František Koukolík
Freedom
Fysikální a sociální teplo
Gigliola Cinquetti
Google
Google+
Groupthink
Historical music
Hity
Holubi
Holy Night
Homeless
Horské panorama
Houby
Hradčany
Hroznové víno
Hudba z radosti
Hudba-videa
Humor
Humor a vtipy
Hybridní pohon
Hypertense
Chalupa
Chrámy
Christina Aguilera
Christina Aquilera
Immanuel Kant
Indiánský systém
Internet
Internet a Google Chrome
internetové úložiště
Introvert
Investiční mince
Írán
Italie
Iveta Bartošová
Jak mají vypadat správní čerti
Jak na to
Jak se loví jeleni
Jan Werich
Janine Jansen
Jaro
Jaterní poruchy a životospráva
Ježíš Kristus
Jídlo a zdraví
Jižní Čechy
Kanada
Karel Hašler
Karel Kryl
Karel Schwarzenberg
Kariera
Karlovo náměstí
Karlův most
Káva coffee
Kde to je?
Kemel
KFC
Killing Me Softly
Kniha
Kocouří siesta
Kočka domácí
Kočky Sobě
Kodex
Komentáře
komentáře úvahy
Kominíci
Komunita
Koně
Kostely
Koupelny
Krajina
Královské město
Krásná dudačka
Krásné ženy
Krby
Kritika
Krmítko
Kuchyně
Kytara
La Marseillaise
Laughing babies [HQ]
Lavičky
Léčivé rostliny
Lékaři a vědci
Les
Lidé
Lidový folklor
Lita Ford
Londýn
Ludvík Hess
Máj
Máma
Marie Rottrová
Markéta Hejná
Marlene Dietrich
Marta Kubišová
Martina Karel Kryl
Megan Fox
Melody Boys
Měsíční svit
Metelesku blesku
Metro
mezinárodní folklorní festival
Migrace
Mince
Mireille Mtahieu
Mobilní internet
Modrá planeta Země
Momentky a cesty
Montgomery Jižní eskadrona
Moonlight Shadow
Morning Cofee
Motory
Motúčko
MŮJ POHLED NA SVĚT
Muškáty
Muzikanti
Muži
My Story
Na kulaťáku
nedávejte srdce
Nemoci lidské
Nemocnice
nesvěřujte se
Noční toulky
Nordic walking
O dobrodiních
O Evě a Adamovi
O Honzovi
O stáří
O stupiditě
O víře
Obrázkové příběhy
Obrázky a domov
Odposlechnuto
Oheň
Ochratoxiny
Opičky
Osud
Osvětlení
Ovoce
Paměť
Panorama
peníze
Perská kočka
Pes přítel domova
Pes velký švýcarský
Pět zásad socialismu
Petr Novák
Petula Clark
Pirátství
Písek
Pitná voda a jiné nápoje
Placebo efekt
Plaváček
Plymutky
Počítače Notebooky
Podzim
Pohádka
Pohádka lásky
Pohádky a my
Poliklinika
Pomazánka
Pomlázka
Poruchy osobnosti
Potraviny
Práce
práci
Praha
Pražské perličky
Prevence
Prodavač a zákazník
Procházky
Přátelství
Před koncem vrby
Předjaří
Přednosti stáří
Příběhy
Příroda
Příroda a zdraví
Přítel
Psychózy
Ptáci
Půst
Queen
R.A.Dvorský
Radůza
Rady a tipy
Rande
Reálný svět bytí
Recepty a rady
Recepty k vaření
Rekuperace
Renata
Renault
Restaurace
Roberta Flack
Roháč obecný
Roxette
Rumzeiss
Rusko
Řeka
Sama doma
Sarah Brightman
Selský rozum a kritické myšlení
Seneca Lucius Annaeus
Sestry Allanovy
Single
Skořice
Skupinová hloupost
Skutečné příběhy
Skvělý domov
Sladkosti
Slepičky
Smích a úsměv
Smíchov
Snář o koních
Snídaně
Sociální příčiny irracionality
Sociální sítě
Sochy
Sonata Arctica
Spánek
Speed Rock
Spotřebitelské chování
Sprchování
Srdce ze skla
Staroměstské náměstí
Stáří
Stáří a domov
Stavební akrobacie
Strach
Stres
Střecha isolace
Student Agency
Suzi Quatro
Svátky
Svoboda
Svobodní koně
Swing
Škola
Štěstí
Štěstí získává přátele
Švédsko
Teen
Telefon
Terra incognita
The End Of The World
The Kelly Family
The Rubettes
Time in The West
Tipy a návody
Tomáš Halík
Toyota
Traktát
Tramvaj
Trubači
Trubka v hudbě
U Anděla
Učitel
Uličky pražské
Umělci
USA
Úvahy
Úvod
Úzkost
V tramvaji
Václavské náměstí
Válka
Vánoce
Vánoční hvězda
Večerní Praha
Věda a svět
Vědomí a podvědomí
Velikonoce
Velký švýcarský salašnický pes
Venkov
Verše
Vesele do života
Veteran
Videa
Videa z domova
Violin Concerto
Vitaminy
Vladimír Páral
Vlak
Vláknina
Vlaštovičník větší
Vltava
Vyšehrad
Vytápění
Vzhůru ke koním
Waldemar Matuška
WC
WC STORY
We Are the World
When I Fall In Love
William a Kate
Youtuberka
Zahrady
Základ poznání
Zásady
Zateplení domova
Zázvor
Zdraví
Zdraví a nemoc
Zdraví a pohyb
Zemanta
ZIMA
Zlato
Zlato a investice
Změny počasí
ZOO
Zrcadla
Žena je původce činu
Ženy
Židovský
Životospráva

Co se tady nejvíce čte
-
Posttraumatická stresová porucha Racek v letu pro krmení zachytit fotoaparátem to uklidňuje napětí Rozhodně se tématu nevyhýbejte, ni...
-
Profesor Koukolík je neuropatolog P rofesor MUDr. František Koukolík DrSc vypráví na přednášce tentokrát O stupiditě. Poslechněte si to...
-
Roháč obecný Roháč obecný se vyskytuje od poloviny května do konce července v dubových, ale i smíšených lesích. Často se však vyskyt...
-
Vlaštovičník Vlaštovičník větší - opomíjená bylinka. Vlaštovičník je rostlinka z čeledi Papaveracae. Má vejčité, laločnaté, vroubkova...
-
Koně na sněhu bělouš a vraník - ilustrační obrázek Proč kominík přináší štěstí? Traduje se, že je to z dob Marie Terezie : To,...
-
Tradiční cikánská dvojice nyní romská Co je to ten socialismus? Pepíček přichází první den ze školy. “Tak co,” zajímá se otec, “jaké t...
-
Kubišová Janžurová děkují Alexandru Dubčekovi vyjadřují mu podporu Dubček was a leader of the Communist party. He wants to more freedom...
-
Pojďte ven, já vám něco ukážu! Sedí tři hypnotizéři v baru , popíjejí no a jak plyne večer, tak se začínají trumfovat. První říká: &quo...
-
Přátelství drsných ochránců pořádku Především však mám pocit, že přátelství může existovat jen mezi dobrými lidmi. Pojďme na to tedy ...
-
Přítel v trafice je extrovert a rád si povídá s lidmi Být introvert je taky dobré... mýtus 1: introverti neradi mluví nene, introv...

Vybraný příspěvek
Poliklinika Modřany. Youtuberka nebo My Story? Zatočila se dokola, aby jsme byli všichni v záběru, schovala telefon a odberlila se pryč.
Pražské chodníky - Smíchov Čekárna chirurgie na modřanské poliklinice. Asi 18ti letá slečna vyleze z ordinace, stoupne si doprostřed místnos...

