Proč jsem se rozhodla dát svým americkým dcerám příležitost chodit do školy v ČR

Matka na lavičce
Mnoho let jsem se snažila racionalizovat si pozitiva amerického školství, které je přívětivé, emocionální, nestresující, ale dle mého názoru málo vzdělávající, protože připravuje žáky převážně k úspěchu v plošných testech. Snažila jsem se oprostit se od vlastní představy, že ve školách by děti měly nabývat vědomosti z izolovaných předmětů, protože si sama uvědomuji, že spoustu toho, co jsem se ve škole naučila, jsem v životě nikdy nepoužila.

Přesto jsem se nikdy nesmířila s tím, že mým dětem by se strukturovaného vzdělání, na jaké jsem byla zvyklá já, nedostalo. Měla jsem četné diskuse s americkými i českými pedagogy na téma účel vzdělávání a role školy. Vstřebávala jsem názory zastávající teorii, že člověku je k ničemu soustava nejrůznějších vědomostí, které se dají lehce vyhledat - a že důležité je umět se orientovat v textech a správně je analyzovat a to je to nejpodstatnější, co by škola měla děti naučit. Vstřebávala jsem názory, které naopak výuku vědomostí podporují, protože člověk vzdělaný lépe chápe nejrůznější souvislosti a nevypadá jako primitiv, když diskutuje na obecná témata.

Pronikla jsem do systému amerického vzdělávání nejen jako matka dvou školou povinných dětí, ale také jako pedagog. Několik let jsem odborně doučovala americké děti všech věkových kategorií v centru doučování a testových příprav. O mých zkušenostech a postřezích jsem začala psát články a přednášet a byla jsem připravena asistovat mým dcerám při vzdělávání, protože jsem si byla vědoma nedostatků systému, který přeceňuje výuku k testům, systému, který jednou ubíjí kreativitu, když děti nutí vybrat jedinou správnou odpověď na otázku týkající se z kontextu vytrženého textu - a jindy pro změnu selhává ve výuce matematiky, když nenabízí nutné memorování fakt (násobilka) a paradoxně podporuje tvořivost, která třeba není na místě, protože když chybí naučená násobilka, těžce se aplikuje matematická tvořivost třeba v algebře.

Měla jsem štěstí, že jsem měla české pedagogické vzdělání i zkušenost s doučováním amerických studentů a nacházela jsem zlatou střední cestu - protože jsem vnímala, co funguje lépe a co funguje špatně nebo vůbec a své dcery jsem doučovala, myslím, efektivně, na základě mých zkušeností. Učila jsem je číst fonetickou metodou, která mi připadala strukturovaná a smysluplná, přestože ve škole se angličtina foneticky neučila. Průběžně jsem děti doučovala matematiku (včetně memorování nezáživných, ale nutných nácviků aritmetických operací) a díky tomu ve škole prosperovaly velmi dobře (a nikdy nemusely využívat služeb doučovacích center).

Moje frustrace s vzdělávacím systémem narůstala každý školní rok, protože jsem zjišťovala, že už mé děti nestačím doučovat nic než matematiku. Začala jsem mít pocit, že nejsem schopna suplovat školu a učit mé děti ve volném čase vědomosti ze všech předmětů, včetně předmětů, které se v USA vůbec neučí. S domácími úkoly jsem dětem často neuměla pomoci, protože školní látka byla ve škole předkládána v jakémsi náhodném až chaotickém pořadí a mým dětem zcela evidentně a pravidelně chyběly vědomosti nutné k jejímu uchopení a pochopení. Nechtěla jsem, aby se mé děti ve škole učily do nekonečna analyzovat cvičné testové texty, jejichž hlubší souvislosti vůbec nechápou. Vadilo mi, že každý rok děti ve škole podstoupí intenzivní přípravu k testům a pak absolvují týden plošného testování ve sterilním a zcela standardizovaném prostředí a já o pár měsíců později dostanu státní zprávu o tom, jak si mé děti vedou ve škole ve srovnání s ostatními studenty státu, ale už se nedozvím, kde pochybily a co jim jde nebo nejde. Prostě efektivní zpětná vazba, která mi připadá potřebná, chybí. Vadilo mi, že co se netestuje, to se neučí a odmítala jsem s dětmi dělat domácí úkoly sestávající z cvičných testů čtení s porozuměním. Čtení je prostředkem ke vzdělání, nikoliv jen cílem vzdělání - a vzdělávací systém zredukovaný na přípravu k testům čtení mi prostě nevyhovoval.

Na americké škole mi velmi imponovalo, že mým dětem se tam líbilo a že do školy se zpravidla těšily. Nikdy nepoznaly stres ze zkoušení u tabule, ze známek a z vysvědčení, ve škole byly stále v pozitivně laděném, snad až extrémně pedocentrickém a protektivním prostředí a naučily se tam efektivním komunikačním dovednostem. Běžné americké školy možná neučí širokou škálu vědomostí a nebazírují na zkoušení znalostí, ale vychovávají emocionální a sebevědomé jedince. Prostě učí děti různé neakademické dovednosti, pro život velmi potřebné.

Letos jsem se rozhodla, že mé dcery nechám zakusit vzdělání v české státní škole. Budou hozeny do zcela jiného systému vzdělávání. Budou si zvykat na školní den rozdělený na vyučovací hodiny a přestávky, na spoustu vyučovacích předmětů, na učebnice, ze kterých budou doma muset studovat, budou se učit psát si poznámky z vyučovacích hodin i opakovat si doma učivo ze školy. Naučí se samostatnosti (do školy je neodveze školní autobus), naučí se chystat si aktovku dle rozvrhu hodin, zakusí tělocvik ve sportovním oděvu, naučí se učit se, naučí se být konfrontovány s neúspěchy a naučí se najít si své místo v systému, který bude více orientován na výuku vědomostí než na výuku k testům čtení s porozuměním nebo na analýzu emocí.

Sama si nedokážu představit, jakou výzvou pro všechny bude tento školní rok. Mé dcery jsou nadšené z představy, že vyučovací hodina je jen 45 minut a že mezi hodinami jsou přestávky (koncept přestávek ve vyučování je fascinuje asi nejvíc). Mé děti se do školy těší, protože ještě netuší, že 45 minut může být velmi dlouhá doba, když se třeba zkouší z fyziky. Mimochodem, ústní zkoušení nikdy nezažily a co je to fyzika, taky netuší, protože takový předmět ve škole neměly. Mé dcery jsou překvapené, že školní den nekončí denně ve stejnou dobu (okolo čtyř odpoledne), ale že každý den budou mít jiný rozvrh hodin a odpoledne budou mít čas na mimoškolní aktivity. Těší se na školní obědy, které se vaří ve školní kuchyni, a nejsou to jen v mikrovlnce přihřáté polotovary typu kuřecí nugety. Těší se do školy v přírodě (unikátní fenomén, v USA nepředstavitelný), na výlety do divadel i na lyžařský výcvik. A nejvíce jsou nadšené, že letos nebudou muset podstoupit nutnou intenzivní přípravu k plošným srovnávacím testům, protože v ČR se děti na základních školách každoročně státně netestují. Neznám jediného amerického žáka ani kantora, který se těší z povinných každoročních testů. Právě testová reforma, myslím si, přivedla americké státní školství na smutnou úroveň a ubila učitele, kterým vzala pedagogické nadšení. Žádný kantor nešel do své profese s představou, že bude trávit čas ve škole převážně učením dětí schopnostem uspět v testech.

Rozhodla jsem se, že zážitky, zkušenosti a postřehy mých dětí, které byly dosud vzdělávány v USA a letos budou studovat na české základní škole (5. a 7. třída), budu pravidelně sepisovat a sdílet. Myslím si, že nabídnou zajímavý vhled do srovnání dvou školských systémů očima žáků.


Jana Bradley sociální sítě facebook

ŠTÍTKY TO NAJDOU - MENU: Jak na to?

1968 Afrika Agrese Amerika AMICUS RES Amy McDonald Andrea Bocelli Anna Kurnikova Anna Netrebko Anne Sophie Mutter Architektura Atavismus Auto Autobusy Automobily Autosalon Ave Maria Až na dno BabyBox Bajka o mravenci a cikádě Básník zpěvák a genius doby Beatles Beethoven Bez černý Bez domova Bloggeři Blondie Bolest Bon Jovi BonaFides Bonnie Tyler Borůvky Boží Muka Bradley Breakfast Bubáci Budějovická Bylinky Celtic Woman Centrum Cestovníci CICERO Cicero O stáří Civilizace Coffee Cyklistika Čaj Čáp bílý Čáp přináší štěstí Čas pomoci Čas říci sbohem Čerti Česká písnička Český prezident česneková pomazánka s vejcem Čokoláda Déjá vu Dejvice Děti Dětská moudrost Dobytčí trh Domácí chléb Domov Doprava Dragoon Ride Drozd zpěvný Dům Duše Dýmka EMO Emoce a úžas Eric Clapton Erin Mc Carley Etické principy Evergreen Evropa Exekutor v Česku Facebook Farmářské trhy Fauna Forum 2000 Fotografie František Koukolík Freedom Fysikální a sociální teplo Gigliola Cinquetti Google Google+ Groupthink Historical music Hity Holubi Holy Night Homeless Horské panorama Houby Hradčany Hroznové víno Hudba z radosti Hudba-videa Humor Humor a vtipy Hybridní pohon Hypertense Chalupa Chrámy Christina Aguilera Christina Aquilera Immanuel Kant Indiánský systém Internet Internet a Google Chrome internetové úložiště Introvert Investiční mince Írán Italie Iveta Bartošová Jak mají vypadat správní čerti Jak na to Jak se loví jeleni Jan Werich Janine Jansen Jaro Jaterní poruchy a životospráva Ježíš Kristus Jídlo a zdraví Jižní Čechy Kanada Karel Hašler Karel Kryl Karel Schwarzenberg Kariera Karlovo náměstí Karlův most Káva coffee Kde to je? Kemel KFC Killing Me Softly Kniha Kocouří siesta Kočka domácí Kočky Sobě Kodex Komentáře komentáře úvahy Kominíci Komunita Koně Kostely Koupelny Krajina Královské město Krásná dudačka Krásné ženy Krby Kritika Krmítko Kuchyně Kytara La Marseillaise Laughing babies [HQ] Lavičky Léčivé rostliny Lékaři a vědci Les Lidé Lidový folklor Lita Ford Londýn Ludvík Hess Máj Máma Marie Rottrová Markéta Hejná Marlene Dietrich Marta Kubišová Martina Karel Kryl Megan Fox Melody Boys Měsíční svit Metelesku blesku Metro mezinárodní folklorní festival Migrace Mince Mireille Mtahieu Mobilní internet Modrá planeta Země Momentky a cesty Montgomery Jižní eskadrona Moonlight Shadow Morning Cofee Motory Motúčko MŮJ POHLED NA SVĚT Muškáty Muzikanti Muži My Story Na kulaťáku nedávejte srdce Nemoci lidské Nemocnice nesvěřujte se Noční toulky Nordic walking O dobrodiních O Evě a Adamovi O Honzovi O stáří O stupiditě O víře Obrázkové příběhy Obrázky a domov Odposlechnuto Oheň Ochratoxiny Opičky Osud Osvětlení Ovoce Paměť Panorama peníze Perská kočka Pes přítel domova Pes velký švýcarský Pět zásad socialismu Petr Novák Petula Clark Pie Jesu Pirátství Písek Pitná voda a jiné nápoje Placebo efekt Plaváček Plymutky Počítače Notebooky Podzim Pohádka Pohádka lásky Pohádky a my Poliklinika Pomazánka Pomlázka Poruchy osobnosti Potraviny Práce práci Praha Pražské perličky Prevence Prodavač a zákazník Procházky Přátelství Před koncem vrby Předjaří Přednosti stáří Příběhy Příroda Příroda a zdraví Přítel Psychózy Ptáci Půst Queen R.A.Dvorský Radůza Rady a tipy Rande Reálný svět bytí Recepty a rady Recepty k vaření Rekuperace Renata Renault Restaurace Roberta Flack Roháč obecný Roxette Rumzeiss Rusko Řeka Sama doma Sarah Brightman Selský rozum a kritické myšlení Seneca Lucius Annaeus Sestry Allanovy Single Skořice Skupinová hloupost Skutečné příběhy Skvělý domov Sladkosti Slepičky Smích a úsměv Smíchov Snář o koních Snídaně Sociální příčiny irracionality Sociální sítě Sochy Sonata Arctica Spánek Speed Rock Spotřebitelské chování Sprchování Srdce ze skla Staroměstské náměstí Stáří Stáří a domov Stavební akrobacie Strach Stres Střecha isolace Student Agency Suzi Quatro Svátky Svoboda Svobodní koně Swing Škola Štěstí Štěstí získává přátele Švédsko Teen Telefon Terra incognita The End Of The World The Kelly Family The Rubettes Time in The West Tipy a návody Tomáš Halík Toyota Traktát Tramvaj Trubači Trubka v hudbě U Anděla Učitel Uličky pražské Umělci USA Úvahy Úvod Úzkost V tramvaji Václavské náměstí Válka Vánoce Vánoční hvězda Večerní Praha Věda a svět Vědomí a podvědomí Velikonoce Velký švýcarský salašnický pes Venkov Verše Vesele do života Veteran Videa Videa z domova Violin Concerto Vitaminy Vladimír Páral Vlak Vláknina Vlaštovičník větší Vltava Vyšehrad Vytápění Vzhůru ke koním Waldemar Matuška WC WC STORY We Are the World When I Fall In Love William a Kate Youtuberka Zahrady Základ poznání Zásady Zateplení domova Zázvor Zdraví Zdraví a nemoc Zdraví a pohyb Zemanta ZIMA Zlato Zlato a investice Změny počasí ZOO Zrcadla Žena je původce činu Ženy Židovský Životospráva

Co se tady nejvíce čte

Vybraný příspěvek

Poliklinika Modřany. Youtuberka nebo My Story? Zatočila se dokola, aby jsme byli všichni v záběru, schovala telefon a odberlila se pryč.

Pražské chodníky - Smíchov Čekárna chirurgie na modřanské poliklinice. Asi 18ti letá slečna vyleze z ordinace, stoupne si doprostřed místnos...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...