Ovoce a naše zahrady. Ovoce je plné vitaminů, vlákniny, antioxidantů, minerálních a jiných látek, které nás chrání před nemocemi tolik typickými pro současný životní styl.

Zahradní jahody

Ovoce tvoří významnou součást našeho jídelníčku. Je chutné, na pohled lákavé, v přípravě ke konzumaci nenáročné (většinou stačí jen omýt nebo oloupat), a co je nejdůležitější – plné vitaminů, vlákniny, antioxidantů, minerálních a jiných látek, které nás chrání před nemocemi tolik typickými pro současný životní styl.

Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně alespoň 2-4 porce ovoce, přičemž za porci je považováno zhruba 100g.

Mezi ovoce pěstované u nás a zeměpisně spadající do oblasti mírného pásma patří jádrovité, peckovité i bobulovité druhy. V roce 2006 byla celková spotřeba čerstvého ovoce mírného pásma u nás celkem 56 kg na osobu. Mezi nejoblíbenější patřila jablka (27 kg), dále švestky, broskve, vinné hrozny, meruňky, jahody zahradní, hrušky, lesní plody, třešně, rybíz, višně a angrešt.

Ovoce jižní, dovážené ze zahraničí, zahrnuje citrusové, tropické a subtropické plody. V České republice jsme v roce 2006 spotřebovali celkem 32 kg čerstvého jižního ovoce na osobu, což je více než třetina všeho ovoce, které se u nás sní. Nejčastěji konzumujeme pomeranče, banány a mandarinky.

V dnešní době, kdy je exotické ovoce běžně k dostání na pultech, si už jen málokdo vzpomene, že ještě před asi 20 lety byly banány a mandarinky k sehnání jen o před Vánocemi a např. kiwi jsme neznali vůbec. Člověk je však na příjem ovoce ze svého zeměpisného pásma po generace adaptován, je proto dobré nepřeceňovat jižní druhy ovoce a neopomíjet ze současné lákavé nabídky exotických druhů ani naše domácí (ovoce mírného pásma).

Exotické ovoce, na rozdíl od ovoce vypěstovaného u nás, má pro nás několik nevýhod. Za prvé je sklizeno předčasně, ještě tvrdé a zelené. Během převozu se sice nepoškodí a neshnije, ale již nikdy nedosáhne takové kvality, jako kdyby uzrálo na stromě. Ovoce později dozrává ve speciální atmosféře, ale jeho jakost je snížena. Netýká se to jen velikosti či barvy plodů (bez vzduchu a bez sluníčka není červeného líčka), ale především jejich složení – buď jak buď, obsah vitaminů a jiných nutričně významných látek je v uměle dozrálém ovoci nižší.

Zralé švestky na stromě
Také kůru ovocných plodů je třeba před dlouhou cestou důkladně chemicky ošetřit, jinak by se během přepravy velká část nákladu zkazila. Při loupání se pak těžko vyhneme kontaktu těchto látek s kůží a u citlivých osob mohou některé z nich vyvolat podráždění kůže či spojivek, popřípadě i alergické reakce.

Vybrané druhy českého ovoce

Jablka

Na světě se pěstuje okolo 7500 odrůd jablek. U nás patří mezi nejčastěji konzumovaný druh ovoce. V přepočtu na osobu a rok se jich v ČR spotřebuje průměrně 24 kg.

Jablka nejsou příliš bohatá na vitamin C (v jahodách je ho asi 13x více), ale jsou obzvláště ceněna pro svůj vysoký obsah vlákniny (pektinu), která je známá mnohými ochrannými účinky na zdraví. Hraje důležitou roli například v prevenci srdečně-cévních onemocnění, střevní divertikulózy a rakoviny tlustého střeva. Jablka obsahují také významné množství flavonoidů, které jako antioxidanty hrají ochrannou roli u různých onemocnění (ateroskleróza, kardiovaskulární onemocnění), ale také rakoviny střev. Jako doplněk je využívána v dietách při léčbě obezity, neboť prodlužuje pocit nasycení.

100 g jablek (středně velké jablko cca 180 g) obsahuje průměrně:Energie 220 kJ Železo 0,1 mg
Sacharidy 14 g Draslík 110 mg
Vláknina 2,5 g Vitamin C 5 mg
Vápník (Ca) 6 mg Vitamin A 55 IU
Fosfor (P) 11 mg Kyselina listová 3 µg
Hořčík (Mg) 5 mg Vitamin B6 0,04 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Švestky

Švestky jsou u nás hned po jablkách druhé nejoblíbenější ovoce (pro některé spíše v tekuté podobě). Obsahují velké množství vitaminu A a také poměrně dost draslíku (dostatek draslíku v potravě může mít mimo jiné positivní vliv na snížení krevního tlaku). Anthokyanová barviva ve slupce švestek mají antioxidační účinky. Jako jemné projímadlo je lze použít při zácpě, sušené mají výraznější účinky.

100 g švestek obsahuje průměrně: Energie 190 kJ Železo 0,2 mg
Sacharidy 11 g Draslík 160 mg
Vláknina 1,4g Vitamin C 9,5 mg
Vápník (Ca) 6 mg Vitamin A 345 IU
Fosfor (P) 16 mg Kyselina listová 5 µg
Hořčík (Mg) 7 mg Vitamin B6 0,03 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Broskve

Broskve jsou bohaté na vitamin A a na železo. Jsou také dobrým zdrojem draslíku a fosforu. Obsahují rozpustnou vlákninu, pektin, která snižuje cholesterol v krvi a pomáhá tak v boji proti srdečně-cévním chorobám.

100 g broskví (středně velká broskev cca 150 g) obsahuje průměrně: Energie 165 kJ Železo 0,25 mg
Sacharidy 10 g Draslík 190 mg
Vláknina 1,5 g Vitamin C 7 mg
Vápník (Ca) 6 mg Vitamin A 330 IU
Fosfor (P) 20 mg Kyselina listová 4 µg
Hořčík (Mg) 9 mg Vitamin B6 0,025 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Vinné hrozny

Vinné hrozny jsou chutným zákuskem, neboť obsahují oproti jiným druhům ovoce poměrně hodně sacharidů a energie. Nejsou to však prázdné kilojouly, jsou dobrým zdrojem mnoha bioaktivních látek, z nichž jmenujme alespoň vitaminy (např. vitaminy skupiny B), třísloviny, pektiny (rozpustná vláknina) a také polyfenoly, především resveratrol (látka obsažená ve slupkách bobulí, zejména těch červených, která má antioxidační a antibakteriální účinky).

100 g vinných hroznů (cca 20 bobulí) obsahuje průměrně: Energie 280 kJ Železo 0,4 mg
Sacharidy 18 g Draslík 190 mg
Vláknina 1 g Vitamin C 10 mg
Vápník (Ca) 10 mg Vitamin A 60 IU
Fosfor (P) 20 mg Kyselina listová 2 µg
Hořčík (Mg) 7 mg Vitamin B6 0,09 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Meruňky

Meruňky jsou dobrým zdrojem vlákniny, draslíku, fosforu a kyseliny listové. Jsou doslova nabité vitaminem A, tři meruňky denně pokryjí celou denní doporučenou dávku tohoto vitaminu. Je nezbytný pro dokonalý zrak a jeho nedostatek může vést k šerosleposti. Pomáhá udržovat zdravou kůži a sliznice a jako antioxidant chrání před nádorovými a kardiovaskulárními nemocemi. Snížený příjem tohoto vitaminu může vést k narušení ochrany proti infekcím (časté jsou pak zejména záněty dýchacích cest). Pozor však na předávkování, které může způsobit akutní i chronickou otravu.

100 g meruněk (cca 3 meruňky) obsahuje průměrně: Energie 200 kJ Železo 0,4 mg
Sacharidy 11 g Draslík 260 mg
Vláknina 3 g Vitamin C 10 mg
Vápník (Ca) 14 mg Vitamin A 1910 IU
Fosfor (P) 23 mg Kyselina listová 9 µg
Hořčík (Mg) 10 mg Vitamin B6 0,05 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Jahody zahradní

Jahody obsahují jen malé množství sacharidů a mají proto relativně nízkou energetickou hodnotu. Jejich dužina je plná vitaminu C (8 jahod pokryje doporučenou denní dávku) a kyseliny listové, která je důležitá pro krvetvorbu a jako prevence vrozených vývojových vad plodu. Dále jsou jahody bohaté na vitaminy skupiny B, železo, fosfor, vápník a hořčík.

100 g jahod (cca 8 středních jahod) obsahuje průměrně:Energie 140 kJ Železo 0,4 mg
Sacharidy 8 g Draslík 150 mg
Vláknina 2 g Vitamin C 60 mg
Vápník (Ca) 16 mg Vitamin A 12 IU
Fosfor (P) 24 mg Kyselina listová 24 µg
Hořčík (Mg) 13 mg Vitamin B6 0,05 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Hrušky

Hrušky obsahují ve významnějším množství především vitaminy skupiny B, železo, jsou bohaté na vlákninu, kyselinu listovou a také flavonoidy.

100 g hrušek (1 střední cca 180 g) obsahuje průměrně:
Energie 240 kJ Železo 0,2 mg
Sacharidy 15 g Draslík 120 mg
Vláknina 3 g Vitamin C 4 mg
Vápník (Ca) 9 mg Vitamin A 23 IU
Fosfor (P) 11 mg Kyselina listová 7 µg
Hořčík (Mg) 7 mg Vitamin B6 0,03 mg

Zdroj: USDA Nutrient Data Laboratory

Rybíz

Bobule rybízu jsou v pravém slova smyslu vitaminová bomba. A nejen vitaminová, rybíz obsahuje také velké množství minerálních a jiných bioaktivních látek. Jmenujme alespoň vápník, fosfor, hořčík, draslík, železo, resveratrol, vitaminy B1, B6, C, A, K či kyselinu listovou. Červený a bílý jich obsahuje výrazně méně než černý, ale přesto výrazně více než většina jiných druhů ovoce.

100 g červeného/černého rybízu (1 šálek cca 110 g) obsahuje průměrně: Energie 230/260 kJ Železo 1/1,5 mg
Sacharidy 14/15 g Draslík 275/320 mg
Vláknina 4/? g Vitamin C 40/180 mg
Vápník (Ca) 33/55 mg Vitamin A 40/230 IU
Fosfor (P) 45/60 mg Kyselina listová 8/? µg
Hořčík (Mg) 13/25 mg Vitamin B6 0,07/0,07 mg



ŠTÍTKY TO NAJDOU - MENU: Jak na to?

1968 Afrika Agrese Amerika AMICUS RES Amy McDonald Andrea Bocelli Anna Kurnikova Anna Netrebko Anne Sophie Mutter Architektura Atavismus Auto Autobusy Automobily Autosalon Ave Maria Až na dno BabyBox Bajka o mravenci a cikádě Básník zpěvák a genius doby Beatles Beethoven Bez černý Bez domova Bloggeři Blondie Bolest Bon Jovi BonaFides Bonnie Tyler Borůvky Boží Muka Bradley Breakfast Bubáci Budějovická Bylinky Celtic Woman Centrum Cestovníci CICERO Cicero O stáří Civilizace Coffee Cyklistika Čaj Čáp bílý Čáp přináší štěstí Čas pomoci Čas říci sbohem Čerti Česká písnička Český prezident česneková pomazánka s vejcem Čokoláda Déjá vu Dejvice Děti Dětská moudrost Dobytčí trh Domácí chléb Domov Doprava Dragoon Ride Drozd zpěvný Dům Duše Dýmka EMO Emoce a úžas Eric Clapton Erin Mc Carley Etické principy Evergreen Evropa Exekutor v Česku Facebook Farmářské trhy Fauna Forum 2000 Fotografie František Koukolík Freedom Fysikální a sociální teplo Gigliola Cinquetti Google Google+ Groupthink Historical music Hity Holubi Holy Night Homeless Horské panorama Houby Hradčany Hroznové víno Hudba z radosti Hudba-videa Humor Humor a vtipy Hybridní pohon Hypertense Chalupa Chrámy Christina Aguilera Christina Aquilera Immanuel Kant Indiánský systém Internet Internet a Google Chrome internetové úložiště Introvert Investiční mince Írán Italie Iveta Bartošová Jak mají vypadat správní čerti Jak na to Jak se loví jeleni Jan Werich Janine Jansen Jaro Jaterní poruchy a životospráva Ježíš Kristus Jídlo a zdraví Jižní Čechy Kanada Karel Hašler Karel Kryl Karel Schwarzenberg Kariera Karlovo náměstí Karlův most Káva coffee Kde to je? Kemel KFC Killing Me Softly Kniha Kocouří siesta Kočka domácí Kočky Sobě Kodex Komentáře komentáře úvahy Kominíci Komunita Koně Kostely Koupelny Krajina Královské město Krásná dudačka Krásné ženy Krby Kritika Krmítko Kuchyně Kytara La Marseillaise Laughing babies [HQ] Lavičky Léčivé rostliny Lékaři a vědci Les Lidé Lidový folklor Lita Ford Londýn Ludvík Hess Máj Máma Marie Rottrová Markéta Hejná Marlene Dietrich Marta Kubišová Martina Karel Kryl Megan Fox Melody Boys Měsíční svit Metelesku blesku Metro mezinárodní folklorní festival Migrace Mince Mireille Mtahieu Mobilní internet Modrá planeta Země Momentky a cesty Montgomery Jižní eskadrona Moonlight Shadow Morning Cofee Motory Motúčko MŮJ POHLED NA SVĚT Muškáty Muzikanti Muži My Story Na kulaťáku nedávejte srdce Nemoci lidské Nemocnice nesvěřujte se Noční toulky Nordic walking O dobrodiních O Evě a Adamovi O Honzovi O stáří O stupiditě O víře Obrázkové příběhy Obrázky a domov Odposlechnuto Oheň Ochratoxiny Opičky Osud Osvětlení Ovoce Paměť Panorama peníze Perská kočka Pes přítel domova Pes velký švýcarský Pět zásad socialismu Petr Novák Petula Clark Pie Jesu Pirátství Písek Pitná voda a jiné nápoje Placebo efekt Plaváček Plymutky Počítače Notebooky Podzim Pohádka Pohádka lásky Pohádky a my Poliklinika Pomazánka Pomlázka Poruchy osobnosti Potraviny Práce práci Praha Pražské perličky Prevence Prodavač a zákazník Procházky Přátelství Před koncem vrby Předjaří Přednosti stáří Příběhy Příroda Příroda a zdraví Přítel Psychózy Ptáci Půst Queen R.A.Dvorský Radůza Rady a tipy Rande Reálný svět bytí Recepty a rady Recepty k vaření Rekuperace Renata Renault Restaurace Roberta Flack Roháč obecný Roxette Rumzeiss Rusko Řeka Sama doma Sarah Brightman Selský rozum a kritické myšlení Seneca Lucius Annaeus Sestry Allanovy Single Skořice Skupinová hloupost Skutečné příběhy Skvělý domov Sladkosti Slepičky Smích a úsměv Smíchov Snář o koních Snídaně Sociální příčiny irracionality Sociální sítě Sochy Sonata Arctica Spánek Speed Rock Spotřebitelské chování Sprchování Srdce ze skla Staroměstské náměstí Stáří Stáří a domov Stavební akrobacie Strach Stres Střecha isolace Student Agency Suzi Quatro Svátky Svoboda Svobodní koně Swing Škola Štěstí Štěstí získává přátele Švédsko Teen Telefon Terra incognita The End Of The World The Kelly Family The Rubettes Time in The West Tipy a návody Tomáš Halík Toyota Traktát Tramvaj Trubači Trubka v hudbě U Anděla Učitel Uličky pražské Umělci USA Úvahy Úvod Úzkost V tramvaji Václavské náměstí Válka Vánoce Vánoční hvězda Večerní Praha Věda a svět Vědomí a podvědomí Velikonoce Velký švýcarský salašnický pes Venkov Verše Vesele do života Veteran Videa Videa z domova Violin Concerto Vitaminy Vladimír Páral Vlak Vláknina Vlaštovičník větší Vltava Vyšehrad Vytápění Vzhůru ke koním Waldemar Matuška WC WC STORY We Are the World When I Fall In Love William a Kate Youtuberka Zahrady Základ poznání Zásady Zateplení domova Zázvor Zdraví Zdraví a nemoc Zdraví a pohyb Zemanta ZIMA Zlato Zlato a investice Změny počasí ZOO Zrcadla Žena je původce činu Ženy Židovský Životospráva

Co se tady nejvíce čte

Vybraný příspěvek

Poliklinika Modřany. Youtuberka nebo My Story? Zatočila se dokola, aby jsme byli všichni v záběru, schovala telefon a odberlila se pryč.

Pražské chodníky - Smíchov Čekárna chirurgie na modřanské poliklinice. Asi 18ti letá slečna vyleze z ordinace, stoupne si doprostřed místnos...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...